Varianta de Ocolire Botoșani etapa 2 – Analiza Multicriterială de traseu – Etapa 1, Analiza unei game largi de variante de traseu

Prezentare Varianta de Ocolire Botoșani – Etapa a 2-a

Analiză multicriterială de traseu etapa 1 – Analiza unei game largi de variante de traseu

Asociația de Dezvoltare Intercomunitară „Zona Metropolitană Botoșani” este angajată într-un amplu proces de dezvoltare a infrastructurii rutiere a arealului metropolitan.

Ritmul de dezvoltare a municipiului Botoșani și a localităților componente ale Zonei Metropolitane impun adaptarea infrastructurii rutiere la realitatea economică a zilei. Studii realizate de specialiști pun în evidență relația de cauzalitate dintre existența drumurilor ocolitoare a aglomerărilor urbane și dezvoltarea economică a arealului străbătut de acestea, primul element elocvent cuantificabil fiind creșterea PIB-ului pe cap de locuitor.

Viitorul sună bine și pentru Botoșani, în acest moment fiind în derulare mai multe proiecte de infrastructură de mare viteză care vor schimba fața județului: Autostrada „Moldovei” (A7), care va lega nordul țării de capitală și care va traversa județul pe la Tudora, Autostrada „Unirii” (A8), care, prin nodul de la Pașcani, va asigura conectivitatea pe relația est-vest și Drumul Expres Botoșani – Suceava.

Proiectul Zonei Metropolitane de realizarea a Variantei de Ocolire a municipiului Botoșani prin Bălușeni și Stăuceni se înscrie în linia acestor proiecte. Împreună cu Varianta de Ocolire prin Curtești se deschide conectivitatea localităților din Zona Metropolitană cu rețeaua de drumuri de mare viteză și Autostrăzi.

Trebuie subliniat faptul că infrastructura rutieră a municipiului Botoșani și a zonei periurbane este astăzi insuficient dezvoltată pentru a face față tipului de trafic de tranzit, în special cel al traficului greu către direcțiile Iași, Suceava și Stânca-Costești (Republica Moldova).

Etapa I a VO Botoșani rezolvă o primă parte a problemei de trafic, ea presupunând realizarea legăturii între Drumul Expres Botoșani – Suceava și Zona Lebăda, prin asigurarea unei alternative rapide de transport pentru cei care vor să ocolească municipiul și creează premisele dezvoltării accelerate a municipiului și a zonei periurbane pe care o străbate. Aici, în cel mai scurt timp, se vor demara lucrările de construcție, investiția fiind pe finalul procedurii de achiziție a constructorului.

Obiectivul nostru este să realizăm un inel în jurul municipiului Botoșani, care să asigure dezvoltarea concentrică a zonelor și totodată și conectivitatea localităților din arealul metropolitan la rețeaua de drumuri de mare viteză. Astfel, a devenit imperios necesar implementarea VO – Etapa 2, adică a sectorului Lebăda – Bălușeni – Stăuceni, cu ieșire în zona localității Victoria, spre Vama Stânca – Costești.

Construirea în continuare a unui drum de centură a municipiului Botoșani spre est, va avea un impact favorabil:

– asigurarea conectivității la rețeaua de autostrăzi (A7 și A8), prin DN28B Botoșani – Târgu Frumos,  DJ 208C Joldești – Vorona – Pașcani, VO Etapa 1 Botoșani prin Curtești, DN29 Botoșani – Suceava și viitorul DEX Botoșani – Suceava;

– sporirea capacității de circulație, a vitezei de deplasare  în zona municipiului Botoșani, concomitent cu reducerea timpului afectat transportului de mărfuri și călători;

– realizarea unui confort sporit pentru participanții la trafic și creșterea siguranței circulației, concomitent cu reducerea numărului de accidente

– reducerea semnificativă a poluării mediului prin reducerea noxelor și a zgomotului în zonele locuite;

– crearea de noi locuri de muncă atât pe perioada execuției lucrărilor, cât și ulterior prin valorificarea potențialului economic al zonei, asigurarea unei infrastructuri de utilități care să favorizeze acest lucru.

Pentru implementarea acestui proiect cu finanțare europeană din Programul de Transport am semnat Parteneriatul pentru realizarea obiectivului de investiții ”VO – Etapa 2” între ADI ZMBT și CNAIR în data de 19.07.2023 și am demarat realizarea documentației tehnice. Am parcurs primii pași, iar acum propunem spre analiză și aprobare, în cadrul analizei multicriteriale 1, cele trei variante de traseu rezultate, care includ traseul principal al variantei de ocolire și legăturile cu rețeaua de drumuri publice.

Punctul de pornire al analizei multicriteriale constă în identificarea constrângerilor pe care le presupune fiecare dintre cele trei trasee. Pentru o determinare cât mai exactă a traseului cel mai convenabil, atât din punct de vedere economic (care să aibă un raport cost/beneficiu favorabil), cât și din punct de vedere al constrângerilor de teren (rezervații naturale, situri arheologice, rețele de utilități și conformația terenului), cele trei variante de traseu au fost împărțite, la rândul lor, în sectoare.

Au fost identificate cinci tronsoane, care se pot combina astfel încât să obținem cea mai bună variantă.

Varianta 1 de traseu (roșie)

Aceasta are două sectoare: 1a și 1b. Are o lungime de 15,15 km, dintre care 12,365 km pe două benzi și 1,65 km pe trei benzi. În cazul acestei alternative de traseu, va fi necesară construirea a patru poduri/pasaje/viaducte, cu o lungime totală de 1,135 km.

Din distanța totală:

  • 2,5 km sunt pe teritoriul municipiului Botoșani,
  • 9,5 km pe teritoriul comunei Bălușeni,
  • 3,15 km pe cel al comunei Stăuceni.

Valoarea estimată, fără TVA, este de 119.445.375 euro.

Varianta 2 de traseu (albastră)

Aceasta are două sectoare proprii, 2a și 2b, după care continuă cu sectorul 1b, comun cu varianta roșie. Această variantă este mai lungă cu aproape trei kilometri, având o lungime totală de 18,062 km. Pe 12,772 km, drumul are două benzi, iar pe 2,81 km are trei benzi.

În cazul acestei alternative de traseu, va fi necesară construirea a opt poduri/pasaje/viaducte, cu o lungime totală de 2,48 km.

Din distanța totală:

  • 3,5 km sunt pe teritoriul comunei Curtești,
  • 11,412 km pe teritoriul comunei Bălușeni,
  • 3,15 km pe cel al comunei Stăuceni.

Atât lungimea mai mare, cât și structurile necesare ridică valoarea estimată, fără TVA, la 164.727.450 euro.

Varianta 3 de traseu (verde)

Aceasta are două sectoare: 2a și 3. Are o lungime de 20,164 km, dintre care 14,464 km pe două benzi și 3,260 km pe trei benzi.

În cazul acestei alternative de traseu, va fi necesară construirea a opt poduri/pasaje/viaducte, cu o lungime totală de 2,44 km.

Din distanța totală:

  • 3,5 km sunt pe teritoriul comunei Curtești,
  • 14,350 km pe teritoriul comunei Bălușeni,
  • 2,314 km pe cel al comunei Stăuceni.

Atât lungimea mai mare, cât și structurile necesare ridică valoarea estimată, fără TVA, la 182.539.650 euro.

Toate cele trei variante au fost analizate de proiectant în vederea stabilirii alternativei optime. S-au luat în calcul atât criteriile tehnice, cât și cele de mediu și cele economice. Fiecare variantă a obținut un scor, iar pe baza acestuia, variantele de traseu 1 (roșie) și 2 (albastră) sunt propuse pentru a intra în analiza multicriterială II, în urma căreia se va stabili traseul final.

 

VO Botoșani etapa 2 – Analiza Multicriterială de traseu -Etapa 1